Za rekrutację w firmach odpowiadają zazwyczaj działy HR. Nie każda organizacja jednak posiada wystarczająco rozbudowany zespół w tej dziedzinie, żeby samodzielnie poszukiwać pracownika na każde stanowisko. Czasem firmy potrzebują pracownika „na już” lub takiego o rzadkich kompetencjach, którego znalezienie nie jest prostym zadaniem. Wówczas zwracają się o pomoc do zewnętrznych agencji rekrutacyjnych. A jak to wygląda z perspektywy rekrutowanego?

W cztery oczy z przełożonym

Prowadzenie rekrutacji i selekcji przez samego pracodawcę ma dla kandydata wiele zalet. Główne z nich są takie, że odwiedzając siedzibę potencjalnego pracodawcy już podczas pierwszego spotkania, masz możliwość zobaczyć:

  • specyfikę i klimat pracy w danym miejscu,
  • w jaki sposób komunikują się ze sobą ludzie,
  • w jakich warunkach pracują.

Najczęściej masz też szansę porozmawiać z ewentualnym bezpośrednim przełożonym – powinien się on pojawić na jednym z etapów procesu. Poznajesz więc osobę, z którą będziesz spędzać wiele czasu w pracy i często się komunikować.

W tej sytuacji więc nie tylko rekruter, ale i Ty masz szansę ocenić, czy jesteś osobą pasującą do zespołu lub firmy.

Kontakt na przyszłość

Zewnętrzne agencje mają z kolei tę przewagę, że zatrudniają specjalistów, którzy na co dzień prowadzą wiele rozmów kwalifikacyjnych. To daje dużą wiedzę i doświadczenie. Pracownicy agencji znają specyfikę rynku, nierzadko specjalizują się w rekrutacjach na pewien typ stanowiska czy w określonych branżach.

Zanim przystąpią do poszukiwania kandydatów na określone stanowisko poznają nie tylko jego specyfikę, ale i organizację, do której szukają kandydatów. To działanie w połączeniu z doświadczeniem daje rekruterom duże wyczucie w prowadzeniu wywiadów.

Co to oznacza dla kandydata? Masz pewność, że spotkasz się z profesjonalnym podejściem i np. nie usłyszysz podczas rozmowy pytań nie na miejscu. Nie musisz też obawiać się o swoje dane. Agencje dbają też o zachowanie wszelkiej poufności związanej z procesem pozyskiwania kandydatów.

Rekrutacja przez agencję to też możliwość kontaktu z osobą, która nawet jeśli w danej rekrutacji nas nie zarekomenduje (być może z korzyścią dla nas, bo zwyczajnie nie pasujemy do danej organizacji i sami wcześniej czy później byśmy się zwolnili) będzie o nas pamiętać przy innym projekcie dla innego klienta. Warto więc znaleźć się w wewnętrznej bazie profesjonalnej agencji rekrutacyjnej.

Grafiki do artykułów.jpg

Dostęp do informacji

Faktem jest, że zewnętrzne agencje najczęściej nie informują na etapie zamieszczania ogłoszenia dla kogo poszukują pracownika. Często spotkać można się z zapisem, że rekrutacja prowadzona jest „dla naszego klienta”. Może to wynikać z różnych przyczyn np.:

  • rekrutacja prowadzona jest na stanowisko, na którym w danym momencie jest nadal zatrudniony pracownik,
  • organizacja dopiero otwiera swój oddział, czy tworzy nowy brand i z przyczyn konkurencyjnych nie chce o tym informować.

Należy jednak mieć świadomość, że wcześniej czy później i tak dowiemy się do kogo aplikujemy – nierzadko już podczas rozmowy telefonicznej.

 

Artykuł ukazał się w portalu Onet Biznes.